Social media cijfers Newcom onderzoek 2016
Het jaarlijks terugkerend Nationale Social Media Onderzoek 2016 van Newcom Research onder ruim tienduizend Nederlanders laat zien dat het social media gebruik in 2016 nog steeds groeit. Maar liefst 9 op de 10 Nederlanders is actief op social media. Hieronder de highlights met social media cijfers uit het onderzoek en een bijbehorende slideshow met grafieken uit het rapport. Bron: Newcom Research.
Highlights uit het social media onderzoek:
- Whatsapp is met 9,8 miljoen gebruikers het grootste platform in 2016, gevolgd door Facebook (9,6 miljoen gebruikers) en YouTube (7,2 miljoen gebruikers) blijven groeien;
- Facebook groeit met name onder 65-plussers en met name 80-plussers, terwijl de daling onder jongeren stabiliseert in 2016;
- LinkedIn groeit in het aantal gebruikers, maar het dagelijks gebruik onder Nederlanders ouder dan 39 jaar neemt af;
- De daling van Twitter zet door in 2016, vooral onder jongeren, terwijl Twitter onder 80-plussers juist groeit. Dankzij de oudere doelgroepen is de daling minder groot dan in 2015;
- Instagram (2,1 miljoen gebruikers) en Pinterest (2,0 miljoen gebruikers) blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren; Instagram is voornamelijk populair en groeiend onder jongeren t/m 19 jaar. Pinterest is voornamelijk populair onder 15 tot 39-jarigen.
Foursquare (+77%) en Snapchat (+69%) zijn het meeste gestegen als het gaat om dagelijks gebruik. Snapchat is het populairst onder jongeren t/m 19 jaar. Van alle Nederlanders maakt 56% van 15-39 jaar gebruik van Snapchat. - Het gebruik van social media blijft stijgen, maar de zorgen om privacy zijn hoog. Men maakt zich het meest zorgen over (de doorverkoop van) hun gegevens.