Zorg dat Facebook advertenties niet verwijdert, doe de 20% check!
Facebook advertentie afbeeldingen mogen sinds 2013 niet meer dan 20% tekst bevatten. Dit is inclusief logo’s en slogans. De meeste social media professionals kennen deze regel. Maar veel ondernemers, die net begonnen zijn met het inzetten van Facebook advertenties nog niet. Daarom leg ik in deze post kort uit wat wel en niet mag en hoe je zorgt dat jouw afbeeldingen wel aan de 20% tekst norm voldoet.
Wat mag wél volgens het 20%-tekstbeleid:
- Afbeeldingen van producten waarbij tekst op het product zelf is afgebeeld
- Foto’s van producten in werkelijke situaties of foto’s van producten tegen een achtergrond
Wat mag niet volgens het 20%-tekstbeleid:
- Afbeeldingen waarin op het logo is ingezoomd of afbeeldingen met tekst eroverheen
- Afbeeldingen waaraan duidelijk tekst op het product is toegevoegd (dus niet onderdeel van het afgebeelde product zelf)
Zo controleer je in 3 stappen of je afbeelding goed is
Ga naar het rasterhulpmiddel van Facebook en volg onderstaande drie stappen.
Stap 1: Klik op Bestand kiezen om de afbeelding te uploaden die je voor je advertentie wilt gebruiken. Zie afbeelding hieronder.
Stap 2: Je ziet nu de afbeelding met daarin allemaal vakjes in een raster. Klik op alle vakken die tekst bevatten om te zien of je afbeelding maximaal 20% tekst bevat.
Stap 3: Als er in 6 of meer vakjes tekst staat, bevat deze meer dan 20% tekst. Dat komt doordat het logo in de afbeelding te hoog is. Rechts van de afbeelding zie je ook de melding dat je 24% tekst hebt. Grote kans dat Facebook deze niet als advertentie accepteert. Pas je afbeelding aan, zodat je in max. 5 vakjes tekst hebt.
Een andere tool, die je kunt gebruiken is de Nederlandse Facebook check.
Overigens is het wél toegestaan om omslagfoto’s te plaatsen die uit meer dan 20% tekst bestaan. De 20%-regel is dus alleen van toepassing op gesponsorde en gepromote afbeeldingen.