7 Onmisbare Facebook SEO tips voor een betere vindbaarheid van je Facebook pagina
Als mensen jouw merk of bedrijf intikken in Google, verschijnt meestal jouw website als eerste in de zoekresultaten. Daaronder volgen, als je die hebt, je social media kanalen. Staat Facebook in het lijstje? Lees in deze blog of je het goed hebt gedaan. Voor alle andere lezers geldt: lees, leer en pas mijn 7 onmisbare Facebook SEO tips toe voor een betere vindbaarheid van je Facebook pagina.
Wat is Facebook SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Net als SEO om je website beter vindbaar te maken, werkt Facebook page SEO vergelijkbaar. Google indexeert ook Facebook, dus zorg dat je ook daar je informatie en content hebt geoptimaliseerd om beter gevonden te worden. Maar hoe doe je dat precies?
7 Onmisbare Facebook SEO tips, die je vandaag nog kunt toepassen
1. Kies de juiste pagina categorie
Als je een Facebook pagina registreert, vraagt Facebook je te kiezen uit zes categorieën. Iedere categorie bevat specifieke functies voor jouw type bedrijf of organisatie. De keuze van je pagina bepaalt mede jouw vindbaarheid. Zorg dus dat je de juiste categorie kiest voor je pagina. Niet alleen is dit belangrijk voor zoekmachines, het kan ook helpen voor een betere vindbaarheid op Facebook zelf. Je mag maximaal drie subcategorieën toevoegen, die meer specifiek zijn dan de hoofdcategorie en meer accurate zoekresultaten opleveren als mensen zoeken binnen Facebook. De zes hoofdcategorieën voor het registreren van een Facebook pagina zijn:
- Plaats of lokaal bedrijf
- Bedrijf, organisatie of instelling
- Merk of product
- Artiest, band of bekende persoon
- Amusement
- Goed doel of community
2. Kies de juiste pagina url
Het klinkt misschien als een open deur om je Facebook-pagina URL overeen te laten komen met je merknaam, maar je zou je verbazen hoe vaak dit niet wordt gedaan. Je pagina url is dan makkelijker te onthouden en wordt beter gevonden door zoekmachines. Registreer als bedrijf alleen je bedrijfsnaam zonder extra trefwoorden of tekst erbij. De tekst achter facebook.com/ mag uit maximaal 70 karakters bestaan, dus lange merknamen zijn ook te claimen. Heb je al een url en wil je deze aanpassen? Dit kan nog een keer via www.facebook.com/username, mits je nog geen 200 fans hebt. Het enige wat je hoeft te doen, is in het pull down menu de pagina te selecteren waarvoor je de naam wil veranderen. Daarna vul je de gewenste naam in en als de url beschikbaar is, bevestig je de naam en voilà. Hieronder hoe de pagina eruit ziet, waar je je url kan claimen/aanpassen.
3. Kies de juiste naam voor je Facebook pagina
Anders dan je gebruikersnaam (url), kun je je paginanaam (blijven) veranderen mits je nog geen 200 fans hebt. Kies een paginanaam, die overeenkomt met jouw bedrijfsnaam en die mensen van je kennen (bijv. zoals op je visitekaart staat). De naam van je pagina is in de Google zoekresultaten jouw SEO titel. Dat is de blauwe tekst die je in de Google zoekresultaten ziet en bestaat uit vlnr de paginanaam, eventueel plaats als je een lokaal bedrijf hebt, je subcategorie en Facebook.
4. Vul de ‘Info’ volledig goed in
De info pagina biedt veel kansen voor optimalisatie van je pagina. Zorg voor een informatieve en beschrijvende tekst, die het beste jouw merk of organisatie weerspiegelt. Neem er ook zoekwoorden in op waarop je gevonden wilt worden, maar overdrijf het niet. Google heeft het snel door als een tekst vol staat met teveel zoekwoorden. Hiermee kom je niet hoger in de zoekresultaten. De tekst, die in Google onder je paginanaam verschijnt (zie afbeelding hierboven) is de meta description. Deze bestaat uit je uit de eerste 140 tekens van je infopagina. De meta description is puur het verkooppraatje in de Google zoekresultaten, dus zorg dat deze goed omschrijft waarom mensen jou bedrijf moeten hebben. Heb je een lokaal bedrijf, zorg ervoor dat je je fysieke adres volledig en juist hebt ingevuld. Dat is ook nodig als je wilt dat fans recensies kunnen schrijven. Neem op de info pagina ook links op naar je website, blog en andere social media accounts.
5. Deel waardevolle content
Alleen goede content scoort en helpt met je Facebook SEO. Hoe beter je content, hoe meer likes, reacties, shares. Dat wordt door Google gezien als extra stemmen van het publiek, die daarmee zeggen dat jouw pagina de moeite waard is. Zoekmachines gebruiken die stemmen om social media kanalen te rangschikken in de resultaten, wat goed kan zijn voor je SEO ranking. Ga nu niet alleen content verzinnen om zoveel mogelijk likes, reacties en shares te krijgen zonder dat de content relevant is. Waarde bieden aan je doelgroep is tenslotte waar het om draait op Facebook, niet de zoekresultaten beïnvloeden.
6. Vermeld relevante zoekwoorden in je updates
Google indexeert Facebook pagina berichten met de juiste zoekwoorden. Wanneer je een link van je website deelt op Facebook of een bericht plaatst, moet je de tekst SEO vriendelijk maken. Dat doe je door bij het plaatsen van een status update in de beschrijving van je bericht de juiste zoekwoorden op te nemen. Hiermee zeg je tegen Google dat je relevante content hebt. Als je in Google de link ‘site:facebook.com/hierjouwpaginaurl/posts’ plaatst zie je precies hoeveel en welke berichten allemaal geïndexeerd zijn. Als je achter de link zoekwoorden plaatst waar je op gevonden wilt worden, kun je zien in welke van jouw Facebook berichten die zoekwoorden staan. Staan die er niet in, dan weet je wat je te doen staat. Hier een voorbeeld van mijn Facebook pagina. Er zijn 10 berichten geïndexeerd, waarvan 9 met de zoekterm “social media”.
7. Zet af en toe je bedrijfsnaam in status updates
De statusupdates en berichten, die je deelt via je Facebook-pagina, worden door zoekmachines geanalyseerd. Vervolgens bepaalt de zoekmachine op welke zoekwoorden en zoekopdrachten de pagina in de zoekresultaten vertoond zou kunnen worden. Door het regelmatig (met mate dus) toevoegen van je bedrijfsnaam in een bericht, kun je de ranking in de zoekmachines verbeteren.